
Haydns Skabelsen, 31/8
Sorø Klosterkirke
31. august 2025
Kl
16.00

Sorø Internationale Musikfestival opfører festivalens finalekoncert med Chorus Soranus og barokorkestret Originalerne i Haydns Skabelsen - i Sorø Klosterkirke den 31. august 2025 - kl. 16:00
Medvirkende:
Chorus Soranus og Dirigent Kristine Vad
Hanna Kappelin, sopran – fast medlem af DR Koncertkoret, Ars Nova Copenhagen og Vor Frues Kantori. Hun optræder desuden jævnligt som solist, særligt i barokmusik, som står hendes hjerte nær.
Matthias Monrad, tenor – prisbelønnet sanger og komponist, uddannet fra Operaakademiet og Hochschule für Musik i Berlin. Tidligere medlem af Thomanerchor i Leipzig og modtager af Léonie Sonnings Talentpris.
Philip Hartman, basbaryton – uddannet ved Musikhögskolan i Malmö og Opera Pro i Härnösand. Han har sunget adskillige solistpartier og nærer en særlig kærlighed for ny opera. Han medvirker jævnligt i produktioner på Det Kongelige Teater.
Musikken akkompagneres af det specialiserede barokorkester Originalerne, stiftet i 2011 af cellist Kjeld Lybecker Steffensen og cembalist Leif Meyer. Orkesteret består af musikere, der spiller på historiske instrumenter fra 1600- og 1700-tallet og har ekspertise i tidens opførelsespraksis. Denne tilgang skaber en autentisk lydoplevelse, der bringer publikum tæt på Haydns originale udtryk.
Programmet byder på opførelsen af Haydns Skabelsen.
Skabelsen er Haydns sidste store mesterværk. Det enorme oratorium om verdens begyndelse er kulminationen på 1700-tallets wienerklassiske stil og Oplysningstidens tankegods.
Joseph Haydn var på toppen af sin karriere, da han i 1798 komponerede sit imponerende oratorium om verdens skabelse. Førsteopførelsen blev som en moderne popkoncert – og en horde af politibetjente måtte holde ellevilde fans fra den feterede komponist. Librettoen til Skabelsen er hentet fra Biblens 1. Mose bog og fra den britiske digter John Miltons Paradise Lost (Det tabte Paradis).
Musikken er ikke blot iørefaldende. Den er også typisk for Oplysningstiden. Mennesket er kommet i centrum, og ved siden af Gud er vores fornuft nu også blevet accepteret som det, der skal holde os på rette kurs. Lyset, der bryder så stærkt frem på førstedagen, er en parallel til Oplysningstidens triumf over den mørke Middelalder. Gud har skabt en perfekt verden, og nu forstår vi endelig systemet i al dets glans.